Banken informeren
Banken informeren hun klanten over phishing via verschillende kanalen, waaronder e-mail, sms, online bankieren en hun eigen websites. Ze geven ook algemene adviezen over hoe phishing te herkennen en hoe je ertegen kunt opkomen.
Specifieke maatregelen die banken nemen zoals: E-mail en sms waarschuwingen | Via online bankieren | Via bankwebsites | Door contact met de klanten | Via algemene preventie. (klik op de bankenlogo's en lees hun waarschuwingen over phishing)
De banken bieden een continue klantendienst aan in geval van online fraude. De banken zijn 24/7 bereikbaar via speciale fraudenummers. Banken kunnen dan onmiddellijk de bankapplicaties van hun klant blokkeren als hij/zij vermoeden heeft van misbruik ervan. Hoe kan je jouw bank bereiken in geval van fraude? Deze gegevens zijn te vinden op de pagina van Card Stop. (klik op het logo)
FEBELFIN, de federatie van de Belgische financiële sector, besteedt passende aandacht aan faude& veiligheid als het op internetbankieren aankomt.| "Als banksector willen we bijdragen aan een veiligere samenleving. Daarom voeren we samen met partners een actieve strijd tegen online fraude, witwassen en financiering van terrorisme." Volg de raadgevingen op de site van Febelfin (klik op het logo)